



Obowiązki właścicieli, zarządców, faktycznych użytkowników budynków i obiektów budowlanych w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Na podstawie przepisów art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 620), dalej „ustawa o ochronie przeciwpożarowej”, osoba fizyczna, osoba prawna, organizacja lub instytucja korzystające z budynku, obiektu lub terenu są obowiązane zabezpieczyć je przed zagrożeniem pożarowym lub innym miejscowym zagrożeniem.
Właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, a także wskazane wyżej podmioty ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów przeciwpożarowych, w trybie i na zasadach określonych w innych przepisach (art. 3 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej).
Właściciel budynku, obiektu budowlanego lub terenu, zapewniając ich ochronę przeciwpożarową, a także ich zarządca lub użytkownik, na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej ustanawiającej zarząd lub użytkowanie, a w przypadku braku tej umowy – faktycznie władający budynkiem, obiektem lub terenem, są obowiązani (art. 4 ust. 1, 1a ustawy o ochronie przeciwpożarowej):
Czynności zabronione i obowiązki w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Stosownie do opisanych wyżej obowiązków w zakresie ochrony przeciwpożarowej, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719):
Ewakuacja.
Z każdego miejsca w obiekcie, przeznaczonego do przebywania ludzi, zapewnia się odpowiednie warunki ewakuacji, określone w przepisach techniczno-budowlanych, umożliwiające szybkie i bezpieczne opuszczanie strefy zagrożonej lub objętej pożarem, dostosowane do liczby i stanu sprawności osób przebywających w obiekcie oraz jego funkcji, konstrukcji i wymiarów, a także zastosowanie technicznych środków zabezpieczenia przeciwpożarowego, polegających na:
Szczegółowy sposób realizacji opisanych wyżej obowiązków określają przepisy:
Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia – przepisom przeciwpożarowym
leżące we właściwości Państwowej Straży Pożarnej.
Na podstawie art. 23 ust. 6 p. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1204, 1321, 1567, z 2018 r. poz. 106, 138), przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 sierpnia 2003 r. w sprawie wykroczeń, za które funkcjonariusze pożarnictwa pełniący służbę w Państwowej Straży Pożarnej są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz warunków i sposobu wydawania upoważnień (Dz. U. Nr 156, poz. 1529; zm.: Dz. U. z 2011 r. Nr 87, poz. 491), przepisów Kodeksu wykroczeń (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 618) – strażacy upoważnieni do przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych, w przypadku stwierdzenia w trakcie tych czynności naruszenia przepisów przeciwpożarowych mają prawo do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w następujących przepisach powołanego Kodeksu wykroczeń:
podlega karze grzywny.
podlega karze grzywny.
Stan prawny na 3 kwietnia 2018 r.
Opracował: st. kpt. mgr Artur Kiestrzyn
NABÓR DO SŁUŻBY W KPPSP INOWROCŁAW – WYNIKI KOŃCOWE
Po przeprowadzeniu w dniu 29 maja 2017r. kolejnego etapu postępowania kwalifikacyjnego tj. rozmowy kwalifikacyjnej oraz po podliczeniu punktów z poszczególnych etapów postępowania kwalifikacyjnego została ustalona następująca kolejność kandydatów.
A14, A6, A23, A28, A20, A15, A48, A27, A16, A40, A35, A73, A62, A42, A2, A5, A3, A52.
Na badania lekarskie w celu oceny zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej przez komisję lekarska podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zostają skierowani kandydaci z numerami identyfikacyjnym A14, A6, A23.
W związku z powyższym z powyższymi kandydatami skontaktujemy się telefonicznie celem dalszego postępowania.
Ponadto informujemy kandydatów, którzy nie przeszli pozytywnie postępowania rekrutacyjnego, iż istnieje możliwość odbioru złożonych dokumentów. Termin odbioru dokumentów ustala się do dnia 23 czerwca 2017 r. Dokumenty nie odebrane zostaną komisyjnie zniszczone.
Przewodniczący komisji:
mł. kpt. Michał Habicht
NABÓR DO SŁUŻBY W KPPSP INOWROCŁAW
Informacja o dalszych etapach postępowania kwalifikacyjnego.
Do Komendanta Powiatowego PSP w Inowrocławiu wpłynęło 75 ofert.
Do kolejnego etapu postępowania kwalifikacyjnego jakim jest test sprawności fizycznej (przeprowadzony zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z dnia 27 października 2005r. w sprawie zakresu, trybu i częstotliwości przeprowadzania okresowych profilaktycznych badań lekarskich oraz okresowej oceny sprawności fizycznej strażaka Państwowej Straży Pożarnej) zakwalifikowały się osoby z numerami identyfikacyjnymi od A1 do A75.
Dnia 15 i 16 maja 2017r. w siedzibie Komendy Powiatowej PSP w Inowrocławiu, ul. Poznańska 133 zostanie przeprowadzona próba wydolnościowa (zmodyfikowana metoda Harwardzka – HARVARD STEP-UP TEST) oraz podciąganie na drążku wg poniższego harmonogramu:
15 maja 2017r.
godz. 9:00 kandydaci z numerami identyfikacyjnymi od A1 do A20
godz. 11:00 kandydaci z numerami identyfikacyjnymi od A21 do A40
16 maja 2017r.
godz. 9:00 kandydaci z numerami identyfikacyjnymi od A41 do A60
godz. 11:00 kandydaci z numerami identyfikacyjnymi od A61 do A75
Ponadto informuję, że kolejne próby sprawnościowe (bieg na 50m, 1000m) zostaną przeprowadzone na Stadionie Miejskim im. Inowrocławskich Olimpijczyków w Inowrocławiu, ul. Wierzbińskiego 2. Wszyscy kandydaci, którzy pozytywnie zaliczą w dniach 15 i 16 maja próbę wydolnościową oraz podciąganie na drążku, stawią się na stadionie dnia 17 maja 2017r. o godz. 8:30.
Kandydaci, którzy zaliczą pozytywnie testy biegowe zostaną dopuszczeni do sprawdzianu z pływania (Kryta Pływalnia DELFIN w Inowrocławiu) w dniu 24 maja godz. 8:30,
Kandydaci, którzy zaliczą pozytywnie sprawdzian z pływania zostaną dopuszczeni do testu wiedzy w dniu 24 maja godz. 11:30 w siedzibie Komendy Powiatowej PSP w Inowrocławiu ul. Poznańska 133.
Kandydaci, którzy zaliczą pozytywnie test wiedzy zostaną dopuszczeni do próby lęku wysokości w dniu 24 maja godz. 13:00, na terenie Komendy Powiatowej PSP w Inowrocławiu ul. Poznańska 133.
TERMIN ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ ZOSTANIE PODANY W PÓŹNIEJSZYM TERMINIE.
Dodatkowe informacje:
Podczas testu sprawności fizycznej obowiązuje ubiór sportowy bez kolców.
Podczas sprawdzianu z pływania obowiązuje strój zgodny z regulaminem korzystania z pływalni.
Podczas próby lęku wysokości obowiązuje strój sportowy.
Przed przystąpieniem do każdej próby należy przedstawić numer identyfikacyjny, dokument tożsamości ze zdjęciem oraz oryginalne zaświadczenie lekarskie o braku przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych wystawione nie wcześniej niż 30 dni przed dniem przystąpienia do testu (o ile nie zostało dołączone do podania o przyjęcie do służby). Kandydat bez ważnego zaświadczenia nie zostanie dopuszczony do testów.
W przypadku złych warunków atmosferycznych testy sprawnościowe (biegi oraz sprawdzian lęku wysokości) odbędą się w innym terminie. Zmiana terminu będzie ogłoszona na stronie internetowej komendy.
Przewodniczący komisji
mł. kpt. Michał Habicht
Tel. 052-357-50-21 w. 237
Ogłoszenie o naborze do służby w PSP
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Inowrocławiu ogłasza nabór do służby w Państwowej Straży Pożarnej:
Niezbędne wymagania
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 603 ze zm.) służbę w Państwowej Straży Pożarnej może pełnić obywatel polski, niekarany za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną do pełnienia tej służby.
Wymagane dokumenty
Dokumenty wymienione powyżej w pkt 1, 2 oraz składane oświadczenia powinny być własnoręcznie podpisane przez kandydata.
System punktowy
Aby umożliwić podjęcie służby w PSP kandydatom przeprowadzone będzie postępowanie kwalifikacyjne, w którym przyjmuje się system punktacji za posiadane uprawnienia, m.in.:
Wyjaśnienie użytych skrótów:
Wyjaśnienie sposobu liczenia punktów:
Etapy postępowania kwalifikacyjnego:
I) Weryfikacja kompletności
i spełnienia wszystkich wymogów określonych w ogłoszeniu o planowanym postępowaniu kwalifikacyjnym oraz dokonanie oceny złożonych dokumentów zgodnie z systemem punktowym stosowanym do oceny preferencji z tytułu posiadanego przez kandydatów do służby w Państwowej Straży Pożarnej wykształcenia, wyszkolenia lub posiadanych umiejętności wynikającym z załącznika nr 1 do rozporządzenia MSWiA z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w PSP (Dz.U. z 2016 r. poz. 30).
Stwierdzone przez komisję kwalifikacyjną niespełnienie przez kandydata dostarczenia wymaganych dokumentów lub braku własnoręcznego podpisu kandydata na ww. dokumentach jest równoznaczne z wykluczeniem z dalszego etapu postępowania kwalifikacyjnego.
II) Test sprawności fizycznej
Składający się z próby wydolnościowej i prób sprawnościowych przeprowadzony zgodnie
z załącznikiem nr 2 do ww. rozporządzenia i na podstawie załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 października 2005 r. w sprawie zakresu, trybu i częstotliwości przeprowadzenia okresowych badań lekarskich oraz okresowej oceny sprawności fizycznej strażaka Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2005 r. Nr 261, poz. 2191 ze zm.).
Zmodyfikowana próba wydolnościowa metodą „Harvard step-up test”
Badany w ciągu 5 minut (mężczyzna) lub 4 minut (kobieta) wchodzi na stopień o wysokości 40 cm (mężczyzna) lub 30 cm (kobieta) w tempie 30 razy w ciągu 1 minuty. Na hasło „raz” (pierwszy takt metronomu) badany stawia swą lewą stopę na stopniu, na hasło „dwa” (drugi takt metronomu) dostawia prawą stopę do lewej (na stopień) przy całkowitym wyproście
w stawach kolanowych i biodrowym, na hasło „trzy” (trzeci takt metronomu) stawia lewą stopę na podłodze, a na hasło „cztery” (czwarty takt metronomu) prawą stopę dostawia do stopy lewej (na podłogę), przyjmując postawę zasadniczą. Czas trwania jednego cyklu wynosi 2 sekundy. Po upływie czasu trwania pełnego ćwiczenia badany siada na krześle, a osoba prowadząca badania wykonuje pomiar częstości tętna prze 30 sekund, począwszy od 1 min po zakończeniu próby, następie od 2 min oraz od 4 min (3 pomiary przez 30 s). Wskaźnik wydolności FI stanowi iloczyn pracy w sekundach x 100 i pomnożonej przez 2 sumy trzech pomiarów tętna.
Warunkiem zaliczenia próby wydolnościowej jest osiągnięcie wydolności na poziomie minimum 80. W przypadku nieosiągnięcia minimalnego wskaźnika wydolności, kandydata nie dopuszcza się do zaliczenia testu sprawności fizycznej.
Próba sprawnościowa (dla kobiet i mężczyzn):
i pozostaje w bezruchu i wykonuje podciągnięcia tak, żeby broda znalazła się ponad drążkiem, wraca do pozycji wyjściowej (ramiona wyprostowane) i ponawia ewolucję; oceniający zalicza tylko prawidłowe wykonanie ćwiczenia, wymieniając kolejne liczby zaliczonych powtórzeń; podczas wykonywania ćwiczenia dozwolona jest praca nóg i tułowia.
Warunkiem zaliczenia próby sprawnościowej jest uzyskanie:
dla mężczyzn:
dla kobiet:
W przypadku niezaliczenia jednej z konkurencji za cały sprawdzian wystawia się ocenę niedostateczną, co jest jednoznaczne z wyeliminowaniem kandydata z dalszego postępowania kwalifikacyjnego.
III) Test wiedzy
składający się z 20 pytań, związanych z funkcjonowaniem ochrony przeciwpożarowej
i Państwowej Straży Pożarnej oraz związanych z wykonywanymi obowiązkami na stanowisku, którego dotyczy postępowanie kwalifikacyjne.
Kandydat do służby przystępuje do kolejnego etapu postępowania kwalifikacyjnego
w przypadku uzyskania, co najmniej 11 punktów.
IV) Sprawdzian z pływania
który uznaje się za zaliczony, jeżeli kandydat przepłynął 50 m dowolnym stylem w czasie nie dłuższym niż 60 sekund. W przypadku przekroczenia czasu, kandydata nie dopuszcza się do dalszego etapu naboru.
V) Rozmowa kwalifikacyjna
przed komisją kwalifikacyjną. Każdy z członków komisji, po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej, odrębnie ocenia kandydata. Liczbę punktów uzyskanych przez kandydata do służby z rozmowy kwalifikacyjnej, przeprowadzonej przez członków komisji, ustala się na podstawie średniej arytmetycznej liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji z dokładnością do jednego miejsca po przecinku. Maksymalna liczba punktów możliwa do otrzymania wynosi 50 pkt. Pozytywny wynik z rozmowy kwalifikacyjnej osiąga kandydat, który uzyska co najmniej 26 punktów.
Podczas rozmowy oceniane będą:
Sposób oceny powyższych kryteriów został określony w § 12 ust. 2-4 rozporządzenia MSWiA z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w PSP (Dz.U. z 2016 r. poz. 30).
VI) Sprawdzian lęku wysokości (akrofobia)
który uznaje się za zaliczony, jeżeli asekurowany kandydat samodzielnie wszedł na wysokość 20 m na drabinę ustawioną pod kątem 75º i zszedł z niej.
VII) Ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej
do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej następuje najpierw przez Poradnię Psychologiczną MSW w Bydgoszczy. Po pozytywnym zaliczeniu badań psychologicznych, kandydaci otrzymają skierowanie na badania lekarskie, które przeprowadza Kujawsko – Pomorska Rejonowa Komisja Lekarska MSW w Bydgoszczy. Komisja ta wydaje orzeczenie o przydatności kandydata do służby.
Miejsce składania dokumentów
Sekretariat Komendanta Powiatowego PSP w Inowrocławiu, ul. Poznańska 133
Miejsce uzyskania szczegółowych informacji
Strona internetowa Komendy Powiatowej PSP w Inowrocławiu
Termin składania dokumentów upływa
dnia 10 maja 2017r.
Inne informacje:
DOKUMENTY DO POBRANIA:
Doskonalenie zawodowe kierowców pojazdów pożarniczych
W dniu 28.03.2017r. na terenie KP PSP Inowrocław odbyło się szkolenie w ramach doskonalenia zawodowego dla kierowców-ratowników. Prelegentami byli: Naczelnik WRD kom. Sebastian Górski, asp. sztab. Izabella Drobniecka oraz p. Krzysztof Studziński i p. Roman Walerczak z Polskiego Związku Motorowego. Policjanci wraz z przedstawicielami PZM omówili najważniejsze elementy, które mają wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu m.in. techniki pokonywania zakrętów, gdy pojazdy są znacznie obciążone, rodzaje opon i odpowiedni ich dobór, sposoby hamowania, a także aspekty prawne dotyczące ruchu drogowego. W szkoleniu wzięło udział 40 kierowców-ratowników.
Sporządził:
kpt. Ireneusz Taraszka
STOP POŻAROM TRAW
ZIEMIA JEST TYLKO JEDNA
16 marca 2017 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wspólnie z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej zainaugurowali kampanię społeczną o niezwykle palącym problemie pożarów traw i innych suchych roślin.
http://www.stoppozaromtraw.pl/
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Niestety sprowadza też porę corocznego, nieodpowiedzialnego i przeczącego logice procederu wypalania traw i zarośli. W błędnym przeświadczeniu o rzekomym użyźnianiu gleby popiołami, lekkomyślne i nieodpowiedzialne osoby dokonują NIEBEZPIECZNEGO!!! wypalania traw, zarośli i innych pozostałości roślinnych na wierzchniej warstwie gleby, na poboczach dróg, wzdłuż torów kolejowych, rowów melioracyjnych, itp. miejscach.
W okresie od 1 stycznia do 17 marca 2017 r. w powiecie inowrocławskim odnotowaliśmy 20 pożarów traw i trzcin. To dziesięciokrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. (2 pożary traw), jednak o jedną trzecią mniej niż wczesną wiosną 2015 r. (33 takie pożary). Niestety prawdziwe zagrożenie w tym obszarze, niestety, dopiero przed nami. Bez wątpienia te pożary nie wybuchły samoistnie. Płoną suche trawy na łąkach, nieużytkach, poboczach dróg i przy torach kolejowych. W Polsce nawet najbardziej słoneczna wiosenna pogoda, której tak naprawdę jeszcze w tym roku nie było, nie wywołuje samoistnych pożarów traw. ZAWSZE sprawcą jest człowiek! Dla porównania, w 2015 r. w powiecie inowrocławskim strażacy gasili 199 pożarów traw. Stanowi to 31% wszystkich gaszonych pożarów i 11% ogółu strażackich interwencji. W 2016 r. inowrocławscy strażacy (zawodowi i ochotnicy) gasili 648 pożarów, w tym 96 pożarów traw. To 15% wszystkich pożarów na terenie powiatu. Co prawda porównując 2016 i 2015 roku, ilość pożarów traw spadła o połowę, jednak dalej stanowi poważny problem. Na szczęście w analizowanych latach w pożarach traw w naszym powiecie nikt nie odniósł obrażeń.
Niestety problem wywoływania pożarów traw i trzcinowisk nie zniknął. Wielokrotnie pożary te są wzniecane w pobliżu zabudowań, szlaków drogowych i kolejowych, stwarzając OGROMNE ZAGROŻENIE DLA LUDZI. Wielu „dzielnych śmiałków” chce zapanować nad ogniem trawiącym suche jak wiór płonące źdźbła traw, czy zarośla. Czasem są to „fani” naszych – strażackich działań, pojazdów, itp. Wystarczy jeden silniejszy podmuch wiatru, kolejna lekkomyślna chwila nieuwagi, a ogień zaczyna szaleć nie do opanowania. Dym zatruwa oddech. Zasnuwa pole widzenia kierowców, maszynistów. ZABIJA WSZYSTKO NA SWOJEJ DRODZE. Żadne zwierzę nie ma z nim szans.
Apelujemy do wszystkich, którzy są świadkami tego lekkomyślnego, szkodliwego i niezwykle niebezpiecznego procederu o jego przerwanie!
Ogień nie jest w tych działaniach sprzymierzeńcem człowieka! Nie przechodź obojętnie obok czyjejś głupoty! Apelujemy o natychmiastowe wzywanie służb ratunkowych: Policji, Państwowej Straży Pożarnej.
Wypalanie traw wyjaławia glebę. Z tego powodu traci ona zdolność naturalnego rozkładu organicznych resztek roślinnych. Gleba przestaje pochłaniać azot z powietrza. Ogień i bardzo wysoka temperatura przerywają proces tworzenia w glebie próchnicy. ŻAR PROMIENIUJE NAWET METR WGŁĄB ZIEMI. Dymy pożarowe zawierają ogromne ilości substancji trujących dla ludzi i zwierząt! Giną zwierzęta domowe, które przypadkowo znajdą się na płonącym terenie. Ogień bezpowrotnie niszczy miejsca bytowania np. mrówek. Giną trzmiele, które zimują w zeszłorocznych trawach. Zniszczeniu ulegają miejsca bytowania zwierzyny łownej – bażantów, kuropatw, zajęcy, itp. Ogień i wysoka temperatura uśmiercają małe ssaki, płazy, gady, owady i bezkręgowce żyjące w wierzchniej warstwie gleby: myszy, kuny, żaby, jaszczurki, biedronki, dżdżownice, pająki i wiele innych.
Dym stanowi ogromne zagrożenie dla osób, które przypadkowo znajdą się w jego zasięgu, w tym także dla osób wzniecających pożary traw, powodując ZACZADZENIE albo GROŹNE ZATRUCIA GAZAMI POŻAROWYMI. Poważnie zagraża kierowcom i innym uczestnikom ruchu, ograniczając widoczność na drogach. Dym dusi i zatruwa zwierzęta leśne, gospodarskie!
WYPALANIE TRAW I NIEUŻYTKÓW ZAGRAŻA POŻAREM LASU!
Z POWODU WYPALANIA TRAW CO ROKU GINĄ LUDZIE!
Ogień trawiący suche trawy, krzewy i inną roślinność bardzo szybko wymyka się spod kontroli. Wystarczy niewielki podmuch wiatru, aby nagle zmienił kierunek, albo zostały porwane i przeniesione w inne miejsce płonące pozostałości roślinne. Stanowi to bardzo duże zagrożenie dla lasów i obiektów zlokalizowanych w pobliżu wypalanego terenu. Dodatkowym zagrożeniem są konwekcyjne prądy wznoszące gorącego powietrza, które mogą nieoczekiwanie zmieniać kierunek wiatru nad płonącym obszarem.
Wypalanie traw i wierzchniej warstwy gleby jest zakazane wieloma przepisami. Odpowiednie zapisy zawierają między innymi:
1) ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2016 r. Poz. 2134 z późn. zm.), której art. 124 stanowi: zabrania się wypalania łąk, pastwisk, nieużytków, rowów, pasów przydrożnych, szlaków kolejowych oraz trzcinowisk i szuwarów; natomiast art. 131 p. 12 stanowi: kto wypala łąki, pastwiska, nieużytki, rowy, pasy przydrożne, szlaki kolejowe, trzcinowiska lub szuwary, podlega karze aresztu albo grzywny;
2) ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2015 r. Poz. 2100 z późn. zm.), której art. 30 ust. 3 stanowi: w lasach oraz na terenach śródleśnych, jak również w odległości do 100 m od granicy lasu, zabrania się działań i czynności mogących wywołać niebezpieczeństwo, a w szczególności:
a. rozniecania ognia poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez właściciela lasu lub nadleśniczego;
b. korzystania z otwartego płomienia;
c. wypalania wierzchniej warstwy gleby i pozostałości roślinnych;
powyższe zakazy odnoszą się również do działań i czynności związanych z gospodarką leśną, jeżeli ich prowadzenie może stanowić zagrożenie pożarowe dla lasu;
3) rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych
i terenów (Dz.U. Nr 109, poz. 719.), którego § 4 ust. 1 p. 5 stanowi: w obiektach oraz na terenach przyległych do nich jest zabronione wykonywanie następujących czynności, które mogą spowodować pożar, jego rozprzestrzenianie się, utrudnienie prowadzenia działania ratowniczego lub ewakuacji – rozpalanie ognia, wysypywanie gorącego popiołu i żużla lub wypalanie wierzchniej warstwy gleby i traw, w miejscu umożliwiającym zapalenie się materiałów palnych albo sąsiednich obiektów.
Kodeks wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2015 r. Poz. 1094) w art. 82 § 1 p. 1 stanowi: kto dokonuje czynności, które mogą spowodować pożar, jego rozprzestrzenianie się, utrudnienie prowadzenia działania ratowniczego lub ewakuacji, polegających na niedozwolonym używaniu otwartego ognia, paleniu tytoniu i stosowaniu innych czynników mogących zainicjować zapłon materiałów palnych podlega karze aresztu, grzywny albo karze nagany. W myśl art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń grzywnę wymierza się w wysokości od 20 do 5000 zł.
Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2016 Poz. 1137 z późn. zm.) art. 163 § 1 p. 1 karą pozbawienia wolności od roku do lat 10 sankcjonuje postępowanie każdego, kto sprowadza zdarzenie, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, mające postać pożaru. Kolejna sankcja, wynikająca z art. 163 § 3 Kodeksu karnego, w przypadku gdy następstwem wyżej określonego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, to kara pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
Ponadto Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wyraża stanowisko, że wypalanie traw, nie tylko szkodliwe środowiskowo, ale przede wszystkim surowo zakazane, oprócz kar nakładanych przez uprawnione organy i sądy, skutkuje także dotkliwymi karami finansowymi nakładanymi przez Agencję w postaci zmniejszenia do 3 do 20%, a w skrajnych przypadkach nawet odebrania, należnej wysokości wszystkich rodzajów dopłat bezpośrednich za dany rok.
Strona internetowa kampanii: http://www.stoppozaromtraw.pl/
Opracował: st. kpt. Artur Kiestrzyn
st. kpt. mgr Artur Kiestrzyn
nr identyfikacyjny 94099
kierownik sekcji kontrolno-rozpoznawczej
oficer prasowy
KP PSP w Inowrocławiu
Adres służbowy:
ul. Poznańska 133
88-100 Inowrocław
tel. kom. 661-555-329
tel. biuro 52-357-50-21 wew. 231; fax. wew. 236
http://www.kppsp.inowroclaw.pl